pesa

JAZZ

Dwukierunkowy, pięcioczłonowy Jazz, to tramwaj nowego typu, w którym dzięki zastosowaniu bezosiowych wózków jezdnych podłoga jest płaska i nie posiada żadnych wzniosów. Tramwaje te są rozwinięciem rodziny pojazdów typu SWING.

100% niskiej, płaskiej podłogi czyni ten pojazd przyjaznym dla pasażerów. Wysokość podłogi, mierzona od poziomu główki szyny wynosi 350 mm, co ułatwia korzystanie z komunikacji publicznej osobom starszym i niepełnosprawnym. Poruszający się na wózkach inwalidzkich mają ułatwiony dostęp do wnętrza dzięki oznakowanej wysuwanej platformie umieszczonej przy drzwiach dwustrumieniowych najbliższych kabinie motorniczego.

Tramwaj wyposażony jest po każdej ze stron w 6 drzwi – 4 dwustrumieniowych i 2 jednostrumieniowych – co zapewnia szybką i płynną wymianę pasażerów na przystankach. Przedział pasażerski posiada wydajny układ klimatyzacji. System informacji pasażerskiej oprócz tablic kierunkowych czołowych i bocznych składa się z zestawu ekranów LCD, na których dodatkowo można emitować zdjęcia, plansze i filmy reklamowe. W całkowicie wydzielonej kabinie, motorniczy dysponuje regulowanym pulpitem sterowniczym z centralnym terminalem komputerowym, co czyni tramwaj przyjaznym także dla obsługi.

Pojazd wyposażony jest w mikroprocesorowe sterowanie i diagnostykę online obejmującą wszystkie obwody i podzespoły tramwaju decydujące o bezpieczeństwie pracy wagonu z rejestracją zdarzeń w czasie rzeczywistym i zapamiętywaniem stanów awaryjnych. Informacje potrzebne dla prawidłowej obsługi pojazdu przez motorniczego są wyświetlane w postaci komunikatów i sygnalizacji świetlnej na terminalu komputerowym w centralnym miejscu pulpitu.

Konstrukcja jezdna tramwaju oparta jest o dwa wózki napędowe. Każde koło jest napędzane silnikiem trakcyjnym. Dwa stopnie usprężynowania wózków gwarantują wysoki komfort podróżowania. Układ napędowy ze sterowaniem mikroprocesorowym umożliwia odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania elektrodynamicznego, która gromadzona jest w zasobnikach energii tzw. superkondensatorach, co obniża koszty eksploatacji. W przypadku zaniku napięcia w sieci trakcyjnej układ napędowy umożliwi zjazd tramwaju przy zasilaniu z baterii akumulatorów celem np. awaryjnego zjazdu ze skrzyżowania. Dodatkowo w celu poprawy bezpieczeństwa, pojazd jest wyposażony w nowoczesny system antykolizyjny ostrzegający motorniczego przed groźbą zderzenia z przeszkodami znajdującymi się na torze przed tramwajem. Układ sterowania pojazdu umożliwia wykrywanie i likwidowanie poślizgów występujących podczas rozruchu i hamowania. Tramwaje z rodziny Jazz występują również w konfiguracji jednokierunkowej.

Jazzy marki PESA powstają już – zgodnie z podpisanymi umowami – dla Warszawy i Gdańska. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne są efektem wieloletnich doświadczeń z eksploatacji pojazdów trzech dotychczasowych generacji oraz oczekiwań warszawskiego i gdańskiego przewoźnika.