pesa

Modernizacje

Naprawy i modernizacje pojazdów, to ten segment działalności PESA Bydgoszcz SA, w której posiadamy kilkudziesięcioletnie doświadczenie. W ich efekcie oferujemy po modernizacji dziś wagony osobowe wszystkich rodzajów; nie wyłączając piętrowych, a także lokomotywy – zarówno dla przewozów pasażerskich, jak i towarowych. Tabor po takiej przebudowie może służyć użytkownikom przez kolejne kilkanaście lat.

Realizujemy zamówienia dla krajowych i zagranicznych przewoźników, dostosowując tabor do indywidualnych potrzeb klienta.

Priorytetami w dokonywanych przez nas naprawach i modernizacjach wagonów jest bezpieczeństwo oraz wysoki komfort podróżowania. Jesteśmy pierwszym polskim producentem, który jako standard we wszystkich oferowanych wagonach pasażerskich zaoferował: klimatyzację wnętrza, drzwi odskokowo-przesuwne, toalety próżniowe, wi-fi i nowoczesną informację pasażerską wraz z możliwością odtwarzania muzyki i filmów. Część wagonów zostało zmodernizowanych jako przyjazne osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych, spełniające normy TSI PRM.

Dbamy również o przewoźników, ułatwiając im bieżącą obsługę pojazdów poprzez zamontowany własny system diagnostyki online.

Wśród wagonów wyjeżdżających z PESA Bydgoszcz po modernizacjach i naprawach są:

– wagony przedziałowe i bezprzedziałowe – I i II klasy
– wagony barowe, restauracyjne
– sypialne oraz z miejscami do leżenia
– specjalne

Wykorzystując istniejące pudła wagonów, dostarczane do nas jako stare, mocno wysłużone długoletnim użytkowaniem, modernizujemy je, by ponownie mogły trafić na tory – w zupełnie nowym standardzie i designie wnętrza – z przeznaczeniem do dalszej kilkunastoletniej eksploatacji.

Jeszcze dłużej, bo co najmniej 25 lat służą użytkownikom zmodernizowane w PESA lokomotywy. Choć od wielu lat dokonujemy przeglądów i napraw lokomotyw spalinowych i elektrycznych wszelkich serii, to znaczącą pozycją w naszym portfelu zamówień są modernizacje. Podlegają im głównie układy napędowe.

Efektem jest wydłużenie żywotności silnika, obniżenie kosztów utrzymania o ok. 50 %, oszczędność w zużyciu paliwa o 15-25 %, dwukrotne obniżenie zużycia oleju silnikowego, zwiększenie przebiegów między naprawami, poprawa niezawodności pojazdu i warunków pracy maszynisty. Nowoczesne silniki spalinowe i prądnice montowane w zmodernizowanych lokomotywach dostarcza nam światowa czołówka producentów. Tu godzi się także podkreślić, że w wykonanych w ostatnich latach modernizacjach upowszechnialiśmy – jako jedna z pierwszych firm w Europie – ideę wieloagregatowości.

Głębokie modernizacje nie służą jednak wyłącznie właścicielom taboru, ale też pracownikom spędzającym w pojazdach najwięcej czasu – maszynistom. To dla ich komfortu pracy, a także w celu poprawy estetyki, gruntownej przebudowie poddajemy kabinę maszynisty.

Wagon bezprzedziałowy
Pesa w ramach modernizacji przebudowuje wagony przedziałowe na bezprzedziałowe. W bezprzedziałowym wagonie znajduje się 60 miejsc siedzących w standardzie II klasy, jest też miejsce na rowery, narty i duże bagaże. Wysoki komfort podróżowania zapewniają: wygodne siedzenia z regulacją położenia, regulowane podnóżki, odchylane stoliki i wieszaki na bagaż podręczny dla każdego pasażera, klimatyzacja i system informacji pasażerskiej z możliwością odtwarzania muzyki, bezprzewodowy internet oraz dwie toalety w systemie zamkniętym. Kolejną odmianą tego typu wagonów jest wagon z miejscami dla osób niepełnosprawnych. Zamiast miejsc na rowery przeznaczono dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych. Zarówno miejsca dla osób na wózkach jak również toalety i strefa wejścia do wagonu spełniają przepisy międzynarodowe TSI PRM.

Wagon przedziałowy
Klimatyzowany wagon wyposażony w dziewięć sześcioosobowych przedziałów w pierwszej klasie i dziesięć w klasie drugiej, w zabudowie modułowej, charakteryzuje się wysokim standardem wykończenia. Posiada fotele z funkcją kołyski, rolety, dywaniki, gniazdka do laptopów dla każdego pasażera, wi – fi, toalety WC z systemem próż- niowym oraz możliwość diagnostyki online umożliwiającą śledzenie parametrów technicznych i miejsca usytuowania wagonu na trasie przejazdu.

Wagon barowy
PESA w 2013 roku zmodernizowała 10 wagonów barowych dla PKP Intercity, a w latach 2014-2015 modernizowała kolejnych 20 takich jednostek. Jest to kolejna modernizacja tego typu wagonów, wcześniej Pesa dostarczyła dla tego przewoźnika wagony barowo –przedziałowe, przystosowane do kursowania w komunikacji międzynarodowej. Nowoczesny design sali konsumenckiej i baru to szczególne walory tego wagonu. W klimatyzowanym wagonie, znajdują się: 24 miejsca siedzące przy niskich stolikach oraz 12 miejsc na hokerach, bar, kuchnia oraz przedział służbowy z toaletą dla obsługi wagonu. Wyposażenie kuchni i baru zostało wykonane ze stali nierdzewnej wysokiej jakości oraz zabudowane zostały nowoczesne urządzenia gastronomiczne. Wagon został wyposażony w komputer pokładowy. Dzię- ki diagnostyce online, w każdej chwili można sprawdzić, gdzie znajduje wagon oraz jaki jest jego stan techniczny i parametry eksploatacyjne.

Wagon restauracyjny
Całkowitej przebudowie poddano wagony restauracyjne. Nowoczesny design wnętrza części konsumenckiej, nowe, wygodne fotele, stoliki, systemy audiowizualne, a także klimatyzacja gwarantują komfort i wypoczynek podczas podróży. Zamontowanie nowoczesnego, ergonomicznego wyposażenia kuchni oraz baru znacznie ułatwia pracę obsłudze wagonu. Zadbano również o część socjalną wagonu poprawiając jej funkcjonalność i wygodę, aby załoga wagonu w trakcie odpoczynku czuła się komfortowo.

Wagon sypialny i z miejscami do leżenia PESA Bydgoszcz posiada największe doświadczenie w modernizacjach tego typu wagonów. Od klimatyzowanych wagonów klasy Euronight przystosowanych do prędkości 160 km/h po wagony z miejscami do leżenia na 160 km/h. Dokonano całkowitej przebudowy wnętrza wagonu, przedziały 1 i 2 klasy oraz biznes z indywidualnymi łazienkami wraz z fotelami do jazdy w dzień. W wagonie znajduje się również przedział i toaleta przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wnętrza wagonów wykonano w zabudowie modułowej dając dzięki temu nowoczesny wygląd i design. Modernizacji poddano również układ biegowy wagonu, wyposażając w nowe wózki z hamulcami tarczowymi, opcjonalnie zabudowując również hamulec szynowy. Dbając o komfort i bezpieczeństwo pasażerów w wagonach zabudowano system monitoringu, wi-fi oraz diagnostyki online.

Wagony specjalne
Pesa Bydgoszcz spełnia również niestandartowe oczekiwania klientów, dotyczące wyposażenia i aranżacji wnętrz wagonów. Wagony konferencyjne, kinowe, ze strefami małego podróżnika czy też typu salonka to tylko niektóre z propozycji modernizacji wagonów.

Naprawy i modernizacje lokomotyw
PESA od lat dokonuje przeglądów i napraw lokomotyw spalinowych i elektrycznych – w zakresie napraw rewizyjnych i głównych – wszelkich serii.

W portfelu zamówień PESA znaczącą pozycją są także modernizacje. Podlegają im głównie układy napędowe. Efektem jest wydłużenie resursu silnika, obniżenie kosztów utrzymania o ok. 50 %, oszczędność w zużyciu paliwa o 15-25 %, dwukrotne obniżenie zużycia oleju silnikowego, zwiększenie przebiegów między naprawami, poprawa niezawodności pojazdu i warunków pracy maszynisty a także podniesienie mocy lokomotywy nawet o 50%. PESA w realizowanych modernizacjach stosuje nowoczesne, ekonomiczne silniki spalinowe i prądnice czołowych producentów światowych. Gruntownej przebudowie podlegają również kabiny maszynisty w celu poprawy estetyki i komfortu. Takie głębokie modernizacje pozwalają na efektywne dalsze użytkowanie lokomotyw co najmniej przez kolejnych 25 lat.

W wykonywanych w ostatnich latach modernizacjach PESA – jako jedna z pierwszych firm w Europie – upowszechniała ideę wieloagregatowości. Pierwszą zmodernizowaną przez PESA zgodnie z tą ideą jest lokomotywa SM42 w wersji dwuagregatowej (patrz zdjęcie poniżej). Spełnia ona aktualne trendy światowe i oczekiwania klientów w zakresie parametrów techniczno-eksploatacyjnych. Dwuagregatowy napęd eliminuje niewspółmiernie wysokie zużycie paliwa – typowy problem klasycznych lokomotyw manewrowych.

Zastosowanie wieloagregatowości w modernizowanych lokomotywach przynosi następujące korzyści:

– praca przy wyższej sprawności silnika spalinowego powodująca mniejsze zużycie paliwa
– poprawa widoczności z kabiny maszynisty przez możliwość obniżenia przedziałów maszynowych przy zabudowie małych silników spalinowych
– mniejsze koszty zakupu i napraw silnika spalinowego w wyniku zastosowania typowego silnika do maszyn roboczych, produkowanego seryjnie, spełniającego jednakże aktualne wymagania kolejowe w zakresie emisji spalin
– mniejsze koszty utrzymania w wyniku: – wydłużenia przebiegu lokomotywy do naprawy okresowej – mniejszego zużycia części silników – niższych cen części zamiennych
– mniejsze zużycie oleju
– bardzo wysoki wskaźnik gotowości technicznej
– modułowa konstrukcja umożliwiająca szybką wymianę kontenera z uszkodzonym bądź planowanym do naprawy podzespołem
– zwiększenie siły pociągowej lokomotywy przez lepsze rozłożenie masy

Zobacz folder

wspolcz3 modernizacje2