pesa

ELEKTRYCZNE

Lokomotywa 111Ed posiada nowoczesny napęd z 2 przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą i 4 falownikami po jednym na każdy silnik trakcyjny. Wyposażona jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy i oporowy. Przeniesienie siły pociągowej z wózków na pudło odbywa się za pomocą skośnych cięgieł trakcyjnych.

Lokomotywa jest wyposażona w dwie równorzędne klimatyzowane kabiny sterownicze usytuowane na obu końcach. Do każdej kabiny prowadzi dwoje drzwi zewnętrznych, a do przedziału maszynowego drzwi wewnętrzne „antypaniczne”. Pulpit tworzony przy udziale maszynistów i instruktorów. Układy diagnostyki pokładowej i serwisowej umożliwiają analizę wszystkich parametrów istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Zapewnieniu wysokiej niezawodności lokomotywy służy system diagnostyki online. Lokomotywa została wyposażona w niezwykle skuteczny system przeciwpoślizgowy poprzez inteligentne sterowanie każdą osią. Pozwala to pokonywać wzniesienia które do tej pory były nieosiągalne dla lokomotyw czteroosiowych.

Nadwozie lokomotywy jest wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Poszycie boczne oraz demontowane dachy wykonane są ze stopów lekkich. Konstrukcja lokomotywy spełnia wymagania wytrzymałościowe zgodnie z normą EN 12663, a w zakresie zderzeń normę EN 15227 (cztery scenariusze zderzeniowe ). Zastosowane elementy odkształcalne są wykonane jako demontowalne, łatwe do wymiany podczas ewentualnych uszkodzeń. Bezpieczeństwo obsługi zapewniają odpowiednio zaprojektowane strefy kontrolowanego zgniotu.

Zastosowany w lokomotywie system Marathon jest alternatywą dla napędu elektrycznego. Napędzany nowoczesnym silnikiem diesla agregat umożliwia poruszanie się lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Ten użytkowany i doceniany przez przewoźników dodatkowy napęd przeznaczony jest głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie pociągu o masie 3200 t na wzniesieniu sięgającym nawet 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych (nagły zanik napięcia w sieci) co udowodnił już wielokrotnie zawsze doprowadzając pociąg do celu.

Nazwa Lokomotywy „Marathon” jest nieprzypadkowa, maksymalny zasięg lokomotywy na pełnej mocy pozwala na bezproblemową obsługę wszystkich bocznic oraz na przemieszczanie się składu na odcinkach pozbawionych napięcia trakcyjnego przy minimalnym zasięgu 42km.