pesa

Piętrowe SUNDECKI oficjalnie przekazane Kolejom Mazowieckim

Dziś (w środę 13 stycznia 2015 r.) PESA Bydgoszcz SA oficjalnie przekazała Kolejom Mazowieckim wagony piętrowe wraz lokomotywą Gama. Odbiory pojazdów zakończyły się 30 grudnia 2015 r., a dziś realizacja całego kontraktu na dostawę 24 pojazdów została uroczyście zakończona.

Na peronie V Dworca Warszawa Wschodnia, w obecności Adama Struzika, marszałka województwa mazowieckiego, Rafała Rajkowskiego, członka zarządu województwa mazowieckiego, Waldemara Kulińskiego, przewodniczącego rady nadzorczej KM oraz zaproszonych gości, PESA przekazała Kolejom Mazowieckim wszystkie zamówione pojazdy PESA SUNDECK oraz dwie lokomotywy Gama.

– Mieszkańcy Mazowsza coraz chętniej wybierają Koleje Mazowieckie. Podróż pociągiem do pracy czy szkoły jest nie tylko tańsza, ale i coraz częściej szybsza niż samochodem. Dlatego od lat robimy wszystko, aby pociągów było coraz więcej i aby były coraz bardziej komfortowe. Do 2015 r. do taboru Kolei Mazowieckich trafiło w sumie 95 nowych pojazdów – m.in. „Elfy”, „Flirty” czy „Impulsy”. Jestem przekonany, że również nowoczesne piętrowe pojazdy SUNDECK sprawdzą się, zwłaszcza na tych najbardziej obciążonych trasach – powiedział Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.

Podczas uroczystego przekazania pojazdów obecny był Rafał Rajkowski, członek zarządu województwa mazowieckiego.

– To niezwykle ważny dzień dla transportu kolejowego na Mazowszu. Realizacja tak dużego i pionierskiego kontraktu nie pozostawia wątpliwości, że Koleje Mazowieckie wiodą pierwszeństwo w kraju jako najnowocześniejszy regionalny przewoźnik kolejowy. To ogromna satysfakcja, ale też swego rodzaju zobowiązanie – zarówno dla właściciela, jak i przewoźnika – by nie osiąść na laurach. Jednak mając na uwadze fantastyczną dekadę funkcjonowania spółki, co do jej przyszłości jestem zdecydowanym optymistą – powiedział Rafał Rajkowski.

Pojazdy wyjadą na trasy Mazowsza w połowie stycznia. Będą obsługiwać głównie połączenia przyśpieszone m.in. na linii do Radomia, czy Skierniewic.

– To dla Kolei Mazowieckich szczególna data. Odbieramy pierwsze zupełnie polskie wagony piętrowe. Pojazdy wkrótce wyjadą na trasy Mazowsza i będą służyć naszym pasażerom. Po raz kolejny udowodniliśmy, że jesteśmy pionierem we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań. Łącznie w ubiegłym roku do parku taborowego KM dołączyło 38 zupełnie nowych pojazdów, co znacznie wpłynęło na podniesienie standardów obsługi podróżnych. Te inwestycje nie byłyby możliwe bez wsparcia ze strony władz samorządu województwa mazowieckiego, za które serdecznie dziękuję. Słowa podziękowania kieruję także w stronę zarządu KM, a szczególnie Czesława Sulimy, dyrektora eksploatacyjnego, który osobiście czuwał nad realizacją kontraktów, i dzięki któremu zostały one w pełni zrealizowane – powiedział Artur Radwan, Prezes Zarządu KM.

PesaSUNDECK – to pierwsze piętrowe pojazdy kolejowe wyprodukowane przez polskiego producenta. Przeznaczone są głównie do obsługi aglomeracji miejskich o dużych potokach pasażerów. Ich nazwa – SUNDECK – wzięła się od słonecznego, wyżej położonego pokładu. Pojazdy będą wykorzystywane do obsługi pociągów uruchamianych w systemie „push-pull”.

– Przekazanie do eksploatacji SUNDECKÓW, pierwszych składów typu „push-pull” zaprojektowanych i zbudowanych nie tylko w naszej firmie, ale w ogóle w Polsce, to ogromna satysfakcja – mówi prezes PESA Tomasz Zaboklicki. – Koleje Mazowieckie wspierane przez samorząd województwa, to wymagający klient, stawiający na rozwój swojej floty pojazdów. Tym bardziej więc cieszę się, że oddajemy dziś Przewoźnikowi nowoczesne produkty, życząc zdobywania kolejnych pasażerów i satysfakcji z użytkowania SUNDECKÓW.

W wagonie sterowniczym jest 85 miejsc siedzących, a w wagonie środkowym 130.

W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h.

Wartość kontraktu na 24 pojazdy to około 267 mln zł, z czego blisko 170 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

sundeck9sundeck5sundeck3sundeck4sundeck6sundeck2sundeck1sundeck7sundeck8